4 października 1883 roku po peronie paryskiego dworca nerwowo spacerował belgijski biznesmen. Nazywał się Georges Nagelmackers. Właśnie zaryzykował cały swój majątek, pokrywając koszty budowy całkiem nowego pociągu. Planował uruchomienie pociągu, który przemierzałby Europę po szlakach kolejowych kilku krajów. Wielu ludzi mówiło mu, że to jest niemożliwe, gdyż trzeba przekonać kilka kłócących się ze sobą państw, by wyraziły zgodę na ten plan. Co więcej pociąg Nagelmackersa był najkosztowniejszym pociągiem, jaki można było zbudować. Towarzystwo kolejowe Nagelmackersa „Kompanie Internationale des Wagons List” powstało w 1876 roku. Do 1883 roku Nagelmackers uzyskał zezwolenie na przejazd pociągu przez kraje Europy Wschodniej aż do wybrzeży Morza Czarnego.

Nowy pociąg otrzymał nazwę Orient Express i spowodował ogromne zainteresowanie wśród bogatych podróżnych szukających przygód. Z pociągu korzystało tak wielu tajnych agentów, ze nazwano go  „expresem szpiegów;. Niemieckim szpiegiem była również tancerka Mata Hari, a także dwaj inni agenci, którzy zostali wypchnięci z pociągu i zginęli.


 

ELEGANCKI POSIŁEK

Nagelmackers włączył w skład swojego pociągu elegancki wagon restauracyjny i szybko wypracował tradycję podawania pasażerom doskonałych potraw i wykwintnych win. Podróżni zasiadali do posiłków w kosztownych strojach w eleganckim wagonie restauracyjnym oświetlonym wielkimi świecznikami.


POTRAWY I NAPOJE

 

Pierwsze posiłki w wagonie restauracyjnym Orient Expresu były przygotowywane na gazowym piecu w maleńkiej kuchni przez szefa kuchni, trzech kucharzy, trzech pomocników i dwóch pomywaczy. Dzisiaj kuchnia korzysta ze wszystkich zdobyczy techniki, ale jest równie mała.

 

UBIORY

Kelnerzy podający posiłki w czasie pierwszej podróży Orient Expresu nosili przypudrowane peruki, fraki, spodnie i jedwabne pończochy. Ale już wkrótce podróżni zaczęli narzekać, że puder sypie się do jedzenia.

 

WYSTRÓJ

 

Nie szczędzono wydatków na wyposażenie Orient Expresu. Boazeria z najszlachetniejszego drewna ułożone były w wyszukane wzory. Fotele w przedziałach obite były miękką hiszpańską skórą, a niektóre ściany wyłożone były jedwabiem.


 
 
 
strona glówna | galeria | kontakt | menu Copyright © 2006 Orient Express